Planer og regulativer for miljø
Planer og regulativer
Indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse
I ”Områder med særlig drikkevandsinteresse” (OSD) skal der gøres en særlig indsats for at beskytte grundvand. Derfor skal vi lave indsatsplaner for at beskytte grundvand i disse områder.
Formålet er at sikre, at der er en tilstrækkelig stor ”pulje” af rent grundvand, som kan bruges til drikkevand – nu og i fremtiden.
Indsatsplaner
Vi laver 2 planer for, hvordan vi i de kommende år beskytter grundvandet mod forurening.
Indsatsplan for Slagelse-drikkevandsområdet
Tillæg 1 - ændringer af prioriterede indsatsområder
Området dækker det meste af Slagelse Kommune. Planen er vedtaget af Byrådet 26. april 2021. Tillægget er fra december 2022.
Indsatsplanerne laves på baggrund af en kortlægning af grundvand, som Miljøstyrelsen har gennemført. Planen er vedtaget af Byrådet 28. marts 2022.
Vi fører tilsyn med, at virksomheder og landbrug overholder miljølove og regler. Vores tilsynsindsats skal medvirke til at værne om naturen og miljøet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt af menneskets livsvilkår og for bevarelse af dyre- og plantelivet.
Ifølge miljøtilsynsbekendtgørelsen skal kommunen hvert 4. år lave en tilsynsplan som indeholder:
- En afgrænsning af det geografiske område, hvor kommunen fører miljøtilsyn
- En beskrivelse af tilsynsindsatsen med tilrettelæggelse og gennemførelse af tilsyn
- Generel vurdering af de relevante, væsentlige miljøproblemer på området
- Samarbejdsrelationer med andre myndigheder
- Liste med navn, adresse, CVR-nummer og listepunkt på IED-virksomheder
Tilsynsplanen laves for at give borgere, virksomheder, landbrug og andre interesserede et indblik i kommunens prioriteringer og tilsynsindsats.
DK2020 Klimaplan: Klimaneutral og klimarobust kommune i 2050
Byrådet vedtog 19. december 2022 en ny DK2020 Klimaplan, som er udarbejdet gennem deltagelse i DK2020-projektet og derfor lever op til international best practice. Klimaplanen er godkendt af det internationale netværk C40 og CONCITO - Danmarks Grønne Tænketank.
Risikostyringsplan for oversvømmelse i Korsør
Korsør er i risiko for oversvømmelse og er blevet udpeget som nationalt risikoområde jf. EU’s oversvømmelsesdirektiv. Derfor har vi lavet en risikostyringsplan.
Administrationsgrundlag for solfangere og solceller
Når der opføres solfangere og solcelleanlæg, skelnes der mellem, om de opføres på terræn eller på bygninger.
Solfangere og solcelleanlæg er ikke specifikt reguleret i bygningsreglementet, derfor har vi indført administrative retningslinjer, som vi bruger som grundlag, når vi behandler henvendelser om emnet.
Administrationsgrundlaget er lavet på baggrund af Energistyrelsens vejledende udtalelse.
Handleplan mod rotter
Rotter betegnes som skadedyr i Danmark, da de kan forårsage bygningsskader og sprede sygdomme til mennesker og dyr. Derfor er alle kommuner forpligtede til at forebygge og bekæmpe rotter.
Handleplanen er et forpligtende værktøj, der skal være medvirkende til at sikre en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af rotter i hele Slagelse Kommune.
Kommunen er jf. lovgivningen forpligtiget til at revidere rottehandleplanen minimum hvert tredje år. Denne handleplan dækker perioden 2023 til og med 2025.
Administrationsgrundlag for rottebekæmpelse
Administrationsgrundlaget fastlægger principper og retningslinjer for kommunens myndighedsarbejde inden for rottebekæmpelse.
Kommunens rottebekæmpelse og håndhævelse er lovbestemt. Det skal synliggøre, hvordan kommunen arbejder med opgaven og være med til at skabe en fælles forståelse mellem politikere, borgere, rådgivere og kommunens sagsbehandlere.
Affaldsplan
Planen er et værktøj til at planlægge og prioritere det daglige arbejde på affaldsområdet. Planen findes kun digital.
Slagelse Kommunes Affaldsplan 2021-2032
Slagelse Byråd har godkendt affaldsplanen.
Plan for henkastet affald
Der er de senere år kommet et større fokus på henkastet affald og en øget frivillighed fra borgere til at holde de offentlige arealer fri for affald.
Det har medført en stigende deltagelse i forskellige organiserede og ikke-organiserede aktiviteter, såsom Danmarks Naturfredningsforenings årlige indsamlingsdag, strandrensningsdage, TrailSkrald mv., hvor adskillelige borgergrupper og ildsjæle forenes om at samle affald.
For at skabe et overblik og koordineret grundlag for indsatserne har Entreprenørservice lavet en plan for henkastet affald.
Regulativ for husholdningsaffald
Formålet med regulativet er at fastsætte regler for, hvordan husholdningsaffald håndteres fra alle borgere og grundejere. Det skal forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker og begrænse brug af ressourcer ved at fremme, at affald bliver genanvendt mere.
Regulativ for erhvervsaffald
Formålet med regulativet er at fastsætte regler for at håndtere affald fra virksomheder. Det skal forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker og begrænse brug af ressourcer ved at fremme genanvendelse af affald.
Regler for afbrænding i det fri
Uanset om du vil afbrænde et lille bål i bålfadet på terrassen, eller du er ved at klargøre til afbrænding af frøgræsmarker eller noget midt i mellem, skal du følge reglerne.
Vandforsyningsplan 2010-2020
Planen beskriver, hvilke vandværker der skal stå for nuværende og fremtidig vandforsyning. Den indeholder også retningslinjer for, hvordan vi administrerer en lang række forhold om vandforsyning.
Siden planen blev vedtaget i 2010, er Strandgården og Dyssegården vandværker på Omø blevet nedlagt, og forbrugerne får nu vand fra Omø Vandværk. Hyllested Vandværk er nedlagt, og forbrugerne får vand fra Dalmose Vandværk. Flakkebjerg Vandværk er blevet optaget som en del af Dalmose Vandværk, der nu står for drift af de fysiske vandværker i Flakkebjerg og Dalmose.
Vandforsyningsplan 2010-2020 - tillæg 1 Stigsnæs
Vandforsyningsplan 2010-2020 - tillæg 2 forsyningsområder ved Kr. Stillinge og Rosted
Vandforsyningsplan 2010-2020 - tillæg 3 Nyt vandværk med tilhørende ledningsanlæg
Regulativ for SK Vand A/S
Fællesregulativ for private vandværker
Se fællesregulativ for private vandværker 2019
Regulativet gælder for følgende vandværker:
- Agersø Vandværk
- Bisserup Vandværk
- Bjergby Mark Vandværk
- Boeslunde Vandværk
- Dalmose Vandværk
- Eggeslevmagle Vandværk
- Fårdrup Vandværk
- Gimlinge Vandværk
- Kirke Stillinge Vandværk
- Lille Ebberup-Næsbyskov Vandværk
- Nordrupvester Vandværk
- Omø Vandværk
- Rosted og omegns Vandværk
- Rude Vandværk
- Stillinge Strands Vandværk
- Sørby-Kirkerup Vandværk
- Vemmelev-Forlev Vandværk
- Ørslev Vandværk
Regulativ for jord som er affald
Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for at håndtere jord, som er affald, fra alle borgere, grundejere og virksomheder i Slagelse Kommune. Det skal forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker og begrænse anvendelsen af ressourcer ved at fremme det at genanvende affald.
Formålet er også at fastsætte regler for de kommunale ordninger for jord, som er affald, herunder ordningernes omfang og tilrettelæggelse mv., jf. miljøbeskyttelseslovens § 45, stk. 4, for at etablere og skabe rammerne for velfungerende kommunale ordninger.
Regulativ for jordflytning
Regulativets har til formål at fastlægge et skema til brug for anmeldelse
af jordflytning.
Regulativ for områdeklassificering
Områdeklassificeringen er et administrativt arbejde, hvor kommunen bruger sin viden om fx industriområderne og byerne og deres udvikling gennem tiden. Det er altså ikke en detaljeret udpegning på ejendomsniveau, men en udpegning af større sammenhængende områder, som bliver undtaget eller inddraget i områdeklassificeringen.
Regulativet har til formål at inddrage og undtage områder af områdeklassificeringen jf. jordforureningslovens §50a, stk. 2.
Redegørelse for områdeklassificering
Al jord i byzone er områdeklassificeret som lettere forurenet og dermed omfattet af pligten for at anmelde flytning af jord.
Områdeklassificering af byzoner er en meget grov definition på, hvor der findes lettere forurenet jord. Vi har derfor besluttet at tilrette og nuancere områdeklassificeringen.