Spring til...

To konsulenter til implementering af faste tværfaglige teams i plejen

To konsulenter til implementering af faste tværfaglige teams i plejen
Ældreplejen i Slagelse Kommune er i rivende udvikling. Vi står, ligesom alle andre kommuner, over for implementeringen af den nye ældrelov. Ældreloven rammesætter ældrereformens bærende værdier om selvbestemmelse for de ældre, tillid til medarbejdere og tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund.

I Slagelse Kommune er vi gået i gang med at udvikle et koncept for faste tværfaglige teams i plejen. Vi forventer, at konceptet bliver godkendt politisk i starten af februar 2025. Herefter følger processer med forberedelse og implementering.

De faste teams skal sikre, at vi lever op til den kommende ældrelovs intentioner om helhedspleje og om, at det er kendte ansigter, der leverer omsorg og pleje i borgernes hjem. De faste teams skal understøtte tværfaglighed og fleksibilitet i opgaveløsningen – og være med til at understøtte borgernes selvbestemmelse. En forudsætning for, at vi lykkes, er, at medarbejderne har kompetencer til at træffe beslutninger tæt på den enkelte borger. Vi forventer samtidig, at de faste teams øger arbejdsglæde og faglighed blandt medarbejderne – som i sidste ende kommer borgerne til gavn.
Sideløbende med udviklingen af faste teams er vi i gang med at implementere en ny og helhedsorienteret rehabiliteringsindsats, som skal koordineres og samtænkes med de kommende faste tværfaglige teams i plejen.

Vi søger to konsulenter i en 2-årig periode fra 1. januar 2025 til udgangen af 2027, som sammen kan stå for den videre proces med forberedelse og implementering af de faste teams, efterfulgt af evaluering og justering af konceptet ud fra de første erfaringer. Planen er, at faste teams starter op i september 2025 i alle plejeområder. Vi er bevidste om, at der er tale om en omfattende forandringsproces, som tager tid. Vi har derfor nedsat en bred styregruppe til at sikre det tværfaglige perspektiv, ligesom vi samarbejder med en ekstern proceskonsulent i hele forløbet.

Hvem er vi?

Vores ældreområde omfatter 11 hjemmeplejeområder og 2 sygeplejeområder. Der er omkring 1.500 borgere, som modtager hjælp fra vores hjemmepleje. Derudover har vi kommunale plejecentre samt myndighedsfunktionerne hjælpemidler og visitation. Sundhedsområdet består af sundhedstilbud, som omfatter forebyggelse, genoptræning, hjemmeterapeuter, aktivitetscentre m.m.

Som konsulent vil du organisatorisk blive tilknyttet vores tværgående centrale stab, som består af en række teams, herunder Projekt og Analyse, Velfærdsteknologi, Folkesundhed og Demens. Vi forventer, at du skal tilbringe det meste af tiden ude i plejeområderne for at være tæt på de medarbejdere og ledere, som er de primære aktører i de faste tværfaglige teams.

Hvem er du?

Vi søger to konsulenter, hvis profiler komplementerer hinanden i forhold til uddannelse, erfaringer, personlige kvalifikationer og præferencer. I ansættelsesfasen vil vi forsøge at finde et relevant match.

De to konsulenter kommer til at indgå i et tæt samarbejde med ledere og medarbejdere i plejen. Da vi har mange plejeområder, er det vigtigt, at konsulenterne kan supplere hinanden. Fokus vil være på at styrke medarbejderes og lederes kompetencer til at indgå i faste tværfaglige teams. Vi er bevidste om, at tålmodighed, træning og vedholdenhed er nøgleord i processen for, at det lykkes. Det handler om at styrke nye relationer, samarbejdsformer, ansvar og roller i de enkelte teams med et stærkt fokus på det tværfaglige samarbejde mellem social- og sundhedsmedarbejdere, sygeplejersker, terapeuter og visitatorer, med det fokus at yde en helhedsorienteret pleje til borgerne. Vi ønsker at udvikle læringspakker til medarbejdere og ledere i plejeområderne, der kan understøtte dette fokus. Ligeledes skal konsulenterne bidrage aktivt til at udvikle relevante nøgletal, som kan bruges både i den praksisnære og den overordnede styring.

Vi forventer, at du

  • har uddannelse og erfaring inden for ledelse af forandringer på ældreområdet i en kommune, fx i hjemmeplejen, sygepleje eller på plejecentre
    Det er en fordel, hvis du har en sundhedsfaglig baggrund - gerne med overbygning på master- eller kandidatniveau
  • har erfaring med at understøtte kulturforandringer
  • har erfaring med at opbygge tværfagligt teamsamarbejde, hvor medledelse, læring og feedback er i centrum
  • har erfaring med projektledelse
  • har viden om og kan arbejde med data som en del af styringen på ældreområdet.
  • tager initiativ og sætter dig selv i spil, når du får øje på udviklings- og optimeringsmuligheder
  • kan bevæge dig på flere niveauer i organisationen og har gode relationelle kompetencer
  • er god til skriftlig og mundtlig formidling tilpasset modtageren
  • kan arbejde selvstændigt og samtidig mestre et tæt samarbejde med kolleger og samarbejdspartnere
  • har et klart blik på kerneopgaven og arbejder med at finde de gode løsninger i arbejdsfællesskabet
  • bidrager til et godt arbejdsmiljø

Vi tilbyder

  • En dynamisk og udviklingsorienteret arbejdsplads med gode kolleger, uhøjtidelig tone og højt til loftet
  • Gode muligheder for sparring og introduktion til opgaverne
  • Høj grad af selvstændighed og medledelse i opgaveløsningen
  • En arbejdsplads, hvor vi har fokus på og værner om et godt arbejdsmiljø
  • En fleksibel arbejdsplads med mulighed for at tilrettelægge dagen selv.

Alt det praktiske

Hvis du har spørgsmål til stillingerne, kan du kontakte
  • afdelingsleder Heidi Hjort Kjelgaard på telefon 24 83 23 63 eller
  • virksomhedsleder af hjemme- og sygeplejen Helle Petersen på telefon 24 83 30 90

Frist

  • 8. december 2024

Samtaler forventes afholdt fredag den 13. december 2024.

Stillingen besættes på overenskomstvilkår.

Løn aftales efter kvalifikationer samt individuel forhandling.

Læs mere om jobmuligheder i Slagelse Kommune

Job hos Slagelse Kommune