Spring til...

Ny ambitiøs treårig indsats vil involvere tusindvis af børnefamilier

Børnefamilierne i Slagelse Kommune får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd.

Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen
til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.

Med en bevilling på 18,3 millioner fra Nordea-fonden og 28,9 millioner fra
Novo Nordisk Fonden vil den nye, ambitiøse indsats “Smag dig frem - gør
Danmark grønnere”, give mere end en halv million danske børnefamilier appetit på en sundere og mindre klimabelastende mad- og måltidskultur.

Bag indsatsen står Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen. Sideløbende sætter DR fokus på dansk madkultur både nu og i fremtiden.
Ideen til projektet udspringer blandt andet af, at rigtig mange danskere er i
tvivl, når det handler om både at købe og lave mad, som tager hensyn til
sundhed og klima. Derfor kræver det en indsats fra rigtig mange sider, hvis
man som travl børnefamilie skal lave om på, hvordan man køber ind og laver
mad.


Arne Astrup, direktør for afdelingen for ernæringsforskning og overvægt i
Novo Nordisk Fonden, ser frem til, at indsatsen kan hjælpe flere børnefamilier
med at indfri deres ønske om at spise både sundere og grønnere – også i en
travl hverdag:

- Mange vil gerne erstatte noget af kødet med grønne retter. Men det kan
være en stor udfordring at omsætte de gode intentioner til hverdagen, når
man skal sammensætte et grønt måltid med for eksempel linser og bønner og
få det til at smage så fantastisk, at man glemmer kødet. Samtidig skal man
have alle de vigtige næringsstoffer med. Det kræver nogle nye færdigheder
indenfor indkøb og madlavning, som dette projekt kan få ud til danskerne -
især til de travle børnefamilier.

Slagelse Kommune udvalgt som samarbejdskommune

Efter en omfattende udvælgelsesproces er Slagelse Kommune blevet udvalgt
som én af i alt tre samarbejdskommuner. Slagelse Kommunes borgmester, Knud Vincents, ser et stort potentiale i projektet og glæder sig til, at indsatsen kommer til at gøre en forskel for tusindvis af børnefamilier i kommunen:


- En sund livsstil begynder tidligt og skal følge os hele livet. Derfor er det afgørende at skabe gode vaner hos både børn og deres familier. I Slagelse
Kommune glæder vi os til at deltage i projektet 'Smag dig frem – gør Danmark grønnere', som kan inspirere og styrke borgernes sundhed, samtidig
med at vi bidrager til en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Projektet understøtter vores Sundhedspolitik, hvor tidlige indsatser for børn og unge samt fokus på mental sundhed er vigtige prioriteter. Vi ser frem til i fællesskab med de øvrige samarbejdspartnere at bidrage til en grønnere og sundere fremtid for vores borgere.

Grønnere og sundere mad på tallerkenen gennem forskellige lokale og nationale aktiviteter

“Smag Dig Frem - gør Danmark grønnere” består af forskellige aktiviteter på
tværs af kommunens forvaltninger samt i detailhandlen, hvilket betyder, at
børn og forældre i Slagelse Kommune kommer til at møde grøn og sund mad
på arbejdspladsen, i SFO’en, i skolen, gennem tilbud i fritiden og i supermarkedet i løbet af en normal dag. Alle lokale aktiviteter udvikles i samarbejde med medarbejdere, elever, supermarkeder, frivillige og familier fra kommunen.

På udvalgte skoler vil der blive igangsat et madkundskabsforløb med fokus på
grønne vaner. I det lokale supermarked, hvor nyt sortiment, vejledning og
tips skal gøre grønne det valg til det nemme valg. I kantinen på arbejdet,
hvor personalet klædes på til at inspirere med grønne og sunde retter. På de
sociale medier, hvor indhold for forældre skal inspirere til handling i børnefamilierne. Gennem produkttests, som kvalificerer de grønne og sunde madvalg. I boligområder, hvor hele familien kan komme på madkurser og lære
nye tricks til at komme godt i mål med børnene i køkkenet. Eller gennem foreningslivsaktiviteter, hvor maden og måltidet bliver en opbyggende, fællesskabende aktivitet.

Til inspiration for landets øvrige kommuner

Og netop indsatsens bidrag til at styrke fællesskaber i hver af de tre samarbejdskommuner er for Nordea-fondens uddelingschef, Christine Paludan-Müller afgørende, hvis vi skal lykkes med at ændre danskernes madvaner på
tværs af arenaer, aktører og aldre:


- Vi er stolte af at støtte dette projekt, som både vil bruge maden som et fælles tredje, og samtidigt inspirere og motivere børnefamilier til at lave sund og grøn mad. Projektet vil udvikle og teste en multikomponent indsats, som møder børnefamilierne, hvor de er i både skole, arbejde, fritid, hjemmet, på de sociale medier samt i indkøbssituationen. I Nordea-fonden støtter vi gode liv. Vi har ikke opskriften, men vi tror på, at Smag dig frem har de nødvendige ingredienser for at styrke sunde, grønne madfællesskaber. Målet er, at projektets resultater, sammensætningen af aktiviteter og lokale erfaringer fra blandt andet Slagelse Kommune vil tjene som inspiration for landets øvrige kommuner i forbindelse med at give danske børnefamilier appetit på en mindre klimabelastende mad- og måltidskultur med grønnere mad
på tallerkenen.

Mere om indsatsen

Om projektet

  • Med “Smag dig frem - gør Danmark grønnere” er det visionen at skabe
    en sundere og grønnere madkultur hos børnefamilier med afsæt i De
    Officielle Kostråd – godt for sundhed og klima. Indsatsen består af en
    række involverende og inspirerende aktiviteter, som rammer børnefamilien fra så mange sider som muligt: i medierne, på arbejdspladsen, i
    skolen, i detailhandlen og i fritiden indenfor veldefinerede sammenhængende perioder og rammer.
  • Indsatsen bliver evalueret eksternt og resultater vil løbende blive offentliggjort og delt i relevante faglige fora. Der vil derudover blive oprettet en projekthjemmeside, hvor nyeste viden og evalueringsresultater vil blive tilgængelige.

Samarbejdskommuner

  • Indsatsens aktiviteter foregår i tre udvalgte kommuner, fordelt over
    Danmark: Kolding, Svendborg og Slagelse.
  • Udvælgelsen er baseret på en omfattende kortlægning af alle landets
    98 kommuner, som er indsnævret ved hjælp af kriterier som pendling,
    størrelse på arbejdspladser, husstandsindkomst, indbyggertal og geografisk placering. Herfra fik syv kommuner mulighed for at søge om
    at blive en del af indsatsen, hvorefter de endelige tre kommuner blev
    udvalgt.
  • Alle aktiviteter og indsatser udvikles og grundfinansieres af indsatsen,
    ligesom der også medfølger tildeling af økonomiske ressourcer til de
    tre udvalgte samarbejdskommuner.

Projektperiode

2025-2028

Bevillingsgivere

Novo Nordisk Fonden med (28,9 millioner DKK) og Nordea-fonden
(18,3 millioner DKK)

Bevilliget beløb

47.202.850 DKK

Partnere

Bag indsatsen står Fødevarestyrelsen, DR, Forbrugerrådet Tænk og
Madkulturen, som alle har stor erfaring med udvikling og gennemførsel af adfærdsændrende aktiviteter målrettet børn, unge og familier.

Flere oplysninger