Spring til...

Skærmbesøg skaber tryghed og frihed hos borgere

I Slagelse Kommune er de traditionelle fysiske hjemmebesøg fra hjemmeplejen suppleret med en digital løsning.

Når hjemmeplejen kommer på besøg, så er det normalt fysisk i borgerens eget hjem. I Slagelse Kommune er de traditionelle fysiske hjemmebesøg fra hjemmeplejen suppleret med en digital løsning – nemlig skærmbesøg via tablet. Erfaringerne fra borgere, der får skærmbesøg, viser, at mange oplever en større grad af selvstændighed, frihed og tryghed gennem skærmbesøgene.

Skærmbesøg tilbydes i Slagelse Kommune til borgere, hvor den hjælp, de får, ikke kræver, at hjemmeplejen er fysisk til stede. Et skærmbesøg kan f.eks. handle om at sikre, om borgeren har spist, drukket eller taget sin medicin og evt. se eller guide borgeren til at gøre det. Det kan også være et tryghedsopkald for at sikre, at borgeren føler sig tryg.

Trygt at blive holdt i hånden

En af de borgere i Slagelse Kommune, der modtager skærmbesøg, er Margit på 86 år fra Slagelse. Hver aften mellem kl. 19.30-22.00 får hun et videoopkald fra hjemmeplejen på en tablet, som kommunen har stillet til rådighed. Det er et opkald, hun er glad for at få, og som hun ser frem til.

- Jeg er rigtig glad for, at de ringer til mig hver aften, og jeg vil nødigt undvære det. Det gør mig tryg at vide, at der er nogen, som holder øje med mig og sikrer, at jeg har det godt. De spørger f.eks. ind til min daglige rytme, og om jeg har fået mad og medicin. Samtidig så giver det mig også en relation til hjemmeplejen, fordi jeg kan se dem, når vi snakker sammen over skærmen, så det er en god måde at have kontakt på, fortæller Margit.

SSH Sonny Rukonga er en af dem, som Margit bl.a. modtager et opkald fra.

- Skærmbesøgene giver os mulighed for at være tæt på borgerne, selv når vi ikke fysisk er til stede. Med skærmbesøg kan vi hurtigt tjekke op på, hvordan borgerne har det, og mange ældre ser frem til opkaldet. Det gør de både fordi, de synes det er rart at vi holder øje med, hvordan de har det, men også fordi mange synes, det er hyggeligt, at vi kan se hinanden, mens vi taler sammen, fortæller SSH Sonny Rukonga.

Selvstændighed og mere livskvalitet

Skærmbesøgene er en del af Slagelse Kommunes løbende indsats på det velfærdsteknologiske område for at tænke i nye løsninger, der kan forbedre borgernes hverdag og skabe mere fleksibilitet i hjemmeplejen. For de borgere, der har mulighed for at modtage hjælp via skærmbesøg, er det en mulighed for at få hjælp på en mere selvstændig måde.

- Vores erfaringer med skærmbesøg viser, at flere borgere oplever en øget følelse af tryghed og nærvær. For mange er det at kunne klare sig selvstændigt i dagligdagen af stor betydning for deres livskvalitet, og noget mange føler en stor tilfredshed ved. Med skærmbesøg kan vi støtte borgerne i at være selvhjulpne, samtidig med at vi sikrer, at de får den nødvendige omsorg uden at da de skal tilpasse dagen efter, hvornår vi kommer, siger velfærdsteknologisk konsulent i Slagelse Kommune Lisa Paludan Gummer.

Fakta om skærmbesøg

Slagelse Kommune stiller tablets til rådighed og tt skærmbesøg foretages af hjemmeplejens dag- og aftenvagter. Skærmbesøgene giver også mulighed for at inddrage andre faggrupper f.eks. sygeplejersker, som kan deltage på et skærmmøde og give faglig sparring til en kollega, hvis en borger har fået et sår eller lignende. Slagelse Kommune har udrullet skærmbesøg i syv hjemmeplejeområder, og de resterende områder forventes udrullet til foråret.

Flere oplysninger

  • Velfærdsteknologisk konsulent i Slagelse Kommune Lisa Paludan Gummer
    Tlf. 30 56 63 01
    Mail ligum@slagelse.dk


  • Velfærdsteknologisk konsulent i Slagelse Kommune Casper Juul Jensen
    Tlf. 58 57 46 53
    Mail casje@slagelse.dk 


  • Områdeleder Sandra Petersen
    Tlf. 20 53 67 50
    Mail sandp@slagelse.dk