Sådan vurderer og styrker vi dit barns trivsel i dagtilbud og skolen. Se også, hvordan du som forældre støtter op om dit barns trivsel
Målet er, at dit barn har en god, tryg og udviklende hverdag.
Vores trivselsvurderinger giver dem, der arbejder med dit barn, endnu bedre grundlag for at udvikle dit barns udviklings- og læringsmiljø. Det giver også mulighed for tidligt at opdage, hvis dit barn måske ikke trives i sin hverdag.
Trivselsvurderingerne bliver brugt af dagplejere, pædagoger og lærere, der er tæt på dit barn, fra det er 0 år og op til 2. klasse. Vi vurderer 2 gange om året - i september og marts.
Trivselsvurderinger
Vurderingernes opbygning
Trivselsvurderingerne er bygget op omkring nogle forskningsbaserede tegn på trivsel på forskellige alderstrin.
Ved hjælp af de forskellige tegn på trivsel, får dem der arbejder tættest på dit barn et billede af, om dit barn – lige på det tidspunkt hvor trivselsskemaerne bruges - er i en grøn, gul eller rød position.
En grøn position betyder, at dit barn trives, udvikler sig og lærer, som det forventes af børn i den alder.
En gul position betyder, at der er noget ved dit barns trivsel, i forhold til dets alder, som giver anledning til opmærksomhed og skal undersøges nærmere.
En rød position betyder, at der er en stærk bekymring for, at dit barn ikke trives i sin hverdag.
Hvordan foregår det?
Dagplejeren eller de pædagoger, der er tættest på dit barn i hverdagen, kigger først på, om dit barn trives.
I dagplejen drøfter dagplejeren efterfølgende jeres barns trivsel med en anden dagplejer. Der deltager også en dagplejepædagog i snakken. De drøfter også, hvordan udviklings- og læringsmiljøet kan udvikles for at højne trivslen.
I vuggestuen og børnehaven drøfter pædagogerne på stuen i fællesskab hvert enkelt barns trivsel. De drøfter også, hvordan udviklings- og læringsmiljøet kan udvikles for at højne trivslen.
Både dagpleje, vuggestue og børnehave sætter tiltag i værk efter behov, for at skabe en bedre hverdag for dit barn/børnegruppen.
Samarbejde med dig som forældre
Vi ønsker altid en tæt dialog og et tæt samarbejde med dig som forældre. Det gælder også I vores arbejde med trivselsvurderingerne. I vil derfor naturligvis blive inddraget, hvis dagplejeren eller pædagogerne er usikre på jeres barns trivsel eller har bekymringer, som de gerne vil tale med jer om. Formålet er, at de professionelle og du som forældre deler jeres viden om dit barn for at finde frem til løsninger, som kan skabe positive forandringer i dit barns hverdag.
Vi vil desuden opfordre dig til altid at kontakte dit barns dagplejer eller dagtilbud, hvis du er bekymret for dit barns trivsel.
Du er altid velkommen til at stille spørgsmål til, hvordan vi bruger trivselsvurderingerne. Spørg dagplejepædagogen eller lederen i dit barns dagtilbud.
Hvis du har barn i dagplejen og er i tvivl om, hvem der er dagplejepædagog i området, kan du altid spørge din dagplejer.
Lærerne og de pædagoger, der er tættest på dit barn i hverdagen, kigger først på, om dit barn trives.
Bagefter drøfter lærerne og pædagogerne i fællesskab dit barns trivsel. De drøfter også, hvordan udviklings- og læringsmiljøet kan udvikles fremadrettet for at højne trivslen.
Efter behov sætter de tiltag i værk, for at skabe en bedre hverdag for dit barn/børnegruppen.
Samarbejde med dig som forældre
Vi ønsker altid en tæt dialog og et tæt samarbejde med dig som forældre. Det gælder også I vores arbejde med trivselsvurderingerne. I vil derfor naturligvis blive inddraget, hvis lærerne og pædagogerne er usikre på dit barns trivsel eller har bekymringer, som de gerne vil tale med dig om. Formålet er, at de professionelle og du som forældre deler jeres viden om dit barn for at finde løsninger, som kan skabe positive forandringer i dit barns hverdag
Vi vil desuden opfordre dig til altid at kontakte dit barns skole eller SFO/fritidshjem, hvis du er bekymret for dit barns trivsel.
Du er altid velkomne til at stille spørgsmål til, hvordan vi bruger trivselsvurderingerne. Kontakt ledelsen på dit barns skole.