Om Digital Post
Alle personer over 15 år, virksomheder, foreninger og andre med et cvr-nr., får automatisk en obligatorisk digital postkasse til Digital Post. At den er obligatorisk betyder også, at du har pligt til at læse den.
Både postkassen og beskederne hedder Digital Post. Postkassen er personlig og sikre en sikker digital kommunikation mellem dig og os. Sikkerheden er vigtig, fordi vi ofte udveksler personfølsomme oplysninger - og det er derfor at vi har Digital Post.
Retsvirkningen for posten er ens, uanset om du modtager post fra myndighederne som Digital Post eller som papirbrev.
I Digital Post kan du:
- modtage sikker post fra offentlige myndigheder
- skrive sikker post til offentlige myndigheder.
Digital Post for dig på 15 år
Er du fyldt 15 år, har et CPR-nummer og bor fast i Danmark, siger loven, at du skal have Digital Post.
Men hvad er Digital Post, hvorfor er det vigtigt for dig, hvordan kommer du i gang og hvor kan du finde hjælp? Der kan være mange spørgsmål, når du skal lære Digital Post at kende.
Digital Post for dig med et cvr-nr.
Allerede når cvr-nummeret er oprettet, vil din virksomhed/forening, automatisk få en digital postkasse. Digital Post er lovpligtigt og kun under meget særlige omstændigheder, er det muligt for din virksomhed/forening, at blive fritaget.
På virk.dk og i Digital Post-appen, som er de to offentlige løsninger, kan du læse Digital Post, som er sendt til din virksomhed/forening, fra offentlige myndigheder.
Find meget mere information og hjælp til Digital Post for cvr-nr. på virk.dk
Få besked, når du modtager ny Digital Post.
Gå ikke glip af vigtig post fra det offentlige - få besked når vi skriver dig. Tilmeld dig sådan;
som borger via borger.dk:
som cvr-nr. via virk.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
- Klik på ’Redigér’ ud for ’SMS om ny post’ og ’E-mail om ny post’.
- Indtast dit mobilnummer og/eller din e-mailadresse og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på SMS og/eller e-mail, når du modtager ny Digital Post.
Har du svært ved Digital Post?
- Så giv andre læseadgang til din digitale postkasse.
Giv en person du har tillid til, læseadgang til din digitale postkasse. Personen kan så hjælpe dig, med at tjekke din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Find mere information om læseadgang til Digital Post
- Bliv fritaget for Digital Post
Kan du slet ikke bruge Digital Post, kan du blive fritaget for Digital Post. I stedet vil du modtage posten som almindelig papirpost.
Læs mere om kriterier for fritagelse og hvordan du anmoder om det
Hvor kan du læse Digital Post?
Fakta om Digital Post
Statistik ved udgangen af 2. kvartal 2024
Antal brugere
- 5,25 mio. borgere er tilmeldt Digital Post fra det offentlige.
- 282.241 borgere er fritaget fra Digital Post fra det offentlige.
Antal forsendelser
- 5,2 mio. forsendelser blev i alt sendt via Digital Post fra de offentlige myndigheder til virksomheder.
- 53,8 mio. forsendelser blev i alt sendt via Digital Post fra de offentlige myndigheder til borgere.
- 59,8 mio. forsendelser blev i alt sendt via Digital Post fra de offentlige myndigheder.
Tilfredshed
Brugertilfredshedsundersøgelse fra 2023 viser, at:
- 79 procent af borgerne er tilfredse med Digital Post.
- 64 procent af virksomhederne er tilfredse med Digital Post.
Se flere tal og statistikker for brug af offentlige løsninger, hos Digitaliseringsstyrelsen