Du kan søge om personligt tillæg, hvis du er pensionist og særligt vanskeligt stillet økonomisk
Søg personligt tillæg
Du kan søge om personligt tillæg til rimelige og nødvendige udgifter, som du ikke selv har økonomisk mulighed for at afholde.
Du kan søge som folkepensionist eller hvis du modtager førtidspension efter de gamle regler (tilkendt før 2003).
Selvbetjening
Økonomi og pension
Søg personligt tillæg
Læs mere om personligt tillæg
Kan jeg få personligt tillæg?
Du kan søge kommunen om personligt tillæg, hvis du er folkepensionist. Du kan også søge, hvis du modtager førtidspension efter de gamle regler, dvs. reglerne fra før 2003. Du skal være særligt vanskeligt stillet økonomisk for at kunne få personligt tillæg.
Kommunen foretager en konkret vurdering af dine samlede økonomiske forhold, når den vurderer, om du kan få personligt tillæg. I vurderingen indgår din formue, sociale pension og alle andre indtægter.
Kommunen vurderer din formue og indtægt i forhold til den udgift, som du ønsker dækket af det personlige tillæg.
Kommunen kan anvende vejledende formuegrænser og rådighedsbeløb, når den vurderer, om du er i en økonomisk vanskelig situation.
Bor du i udlandet, skal du kontakte Udbetaling Danmark for at søge om personligt tillæg.
Der gælder ingen faste regler for, hvad et personligt tillæg kan gå til. Et personligt tillæg kan dække udgifter, som efter kommunens vurdering er rimelige og nødvendige. Det kan fx være udgifter til betaling af briller, tandbehandling, diætkost og forhøjede el- og varmeudgifter, som du ikke kan få dækket af andre former for tillæg.
Har du ikke boet i Danmark hele dit liv, modtager du måske en lavere pension, en såkaldt brøkpension. Du kan søge om et personligt tillæg til at få dækket et ekstra behov for hjælp.
Du betaler ikke skat af det personlige tillæg.
DETTE INDHOLD KOMMER FRA BORGER.DK
Du kan klage, hvis du er uenig i en afgørelse.
Klagefrist
Klagefristen er 4 uger fra du har modtaget afgørelsen.
Klagefristen afhænger af, hvordan du har modtaget din afgørelse, og hvordan du vælger at sende din klage til kommunen.
Hovedreglen er, at kommunens afgørelse må anses at være kommet frem i din postkasse:
Samme dag, hvis afgørelsen er sendt med digitalt post
Efter seks omdelingsdage, hvis afgørelsen er sendt med fysisk post
Hvis du har modtaget afgørelsen digitalt
Vi skal have modtaget din klage inden 4 uger (ved døgnets udløb), fra du har modtaget din afgørelse digitalt.
Hvis du har modtaget afgørelsen med fysisk post
Vi skal have modtaget din klage inden 4 uger og 6 hverdage(ved kontortids ophør) fra du har modtaget din afgørelse med fysisk post.
Send klagen til
Slagelse Kommune Jobcenter Slagelse Kalundborgvej 59a 4200 Slagelse.
Du kan sende klagen med almindelig post eller via din digitale postkasse. Klagen kan også være mundtlig.
Når vi modtager din klage, har vi pligt til at se på din sag igen. Hvis vi fastholder afgørelsen, sender vi sagen og sagens dokumenter videre til behandling i Ankestyrelsen.
Sagsbehandlingsfrist
Du kan forvente, at vi har behandlet din ansøgning senest 3 uger fra modtagelsen.
Hvis vi ikke kan overholde denne frist, hører du fra os.